Flyselskaber må ikke annullere returbilletten, selvom du ikke har benyttet udrejsen. Det fastslår forbrugerrådet.

Afgørelser i forbrugerklagenævnet understreger, at det er ulovligt, og at du kan klage, hvis flyselskabet alligevel sløjfer din returbillet.

Flyselskaberne har gennem mange år gennemført en praksis, der klart tilsidesætter forbrugernes interesser. Det er der med afgørelserne i forbrugerklagenævnet sat punktum for, siger Mads Mølgaard Braüner, jurist i Forbrugerrådet.

 

Klag hvis din billet er blevet annulleret

Forbrugerrådet opfordrer alle til at klage til Forbrugerklagenævnet, hvis de erfarer, at et flyselskab nægter dem hjemrejse for en købt returbillet.

”…hvis flyselskabet nægter forbrugerne retten til at benytte en købt returbillet med henvisning til, at de ikke har brugt den udgående del af billetten, bør forbrugerne klage og få deres ekstraudgifter til en ny flybillet godtgjort bagefter”.

 

Læs mere

Du kan læse mere på forbrugerrådets hjemmeside ved, at følge nedenstående links, hvor der også er eksempler hvor klageren har fået medhold over for Air France og over for Lufthansa og Travellink.

http://www.forbrugerraadet.dk/?cid=6003
http://www.forbrugerraadet.dk/?cid=5980&ref=2819